pp艂k. Kleczy艅ski, katastrofa w Gibraltarze a tragedia w Smole艅sku
CZWARTEK, 09 GRUDNIA 2010 06:01
殴R脫D艁O/AUTOR BIBULA.COM, SALON24.PL, JA膯WING
Nie tak dawno temu kilkana艣cie jesiennych dni sp臋dzi艂em w londy艅skich archiwach i bibliotekach. Niespodziewanie w艣r贸d kolejnych tom贸w akt trafiaj膮cych na moje biurko, znalaz艂y si臋 dokumenty dotycz膮ce Katastrofy Gibraltarskiej. Przegl膮daj膮c zdj臋cia z akcji ratowniczej, depesze kondolencyjne i dokumenty nt. organizacji ceremonii pogrzebowej Naczelnego Wodza, przed oczyma stan臋艂y mi wydarzenia z kwietnia 2010 r. Skojarzenia by艂y tak silne, naturalne i automatyczne, 偶e postanowi艂em w wolnym czasie mocniej zastanowi膰 si臋 nad podobie艅stwami tych dw贸ch najwi臋kszych niewyja艣nionych dotychczas katastrof w dziejach Rzeczypospolitej.
1. Przes艂uchania 艣wiadk贸w.
Najpierw chwil臋 uwagi chcia艂bym po艣wi臋ci膰 wydarzeniom, jakie mia艂y miejsce nad Atlantykiem 21 marca 1941 r. w samolocie Liberator AM 262, na pok艂adzie kt贸rego do Kanady i Stan贸w Zjednoczonych udawa艂 si臋 polski premier i Naczelny W贸dz gen. W. Sikorski. Dosz艂o w贸wczas do zagadkowej sytuacji. W samolocie czu膰 by艂o spalenizn臋. Pochodzi艂a ona z bomby zapalnej, kt贸r膮 znalaz艂 pp艂k. Kleczy艅ski. W ostatniej chwili wyrzuci艂 on zapalnik do toalety, a 艂adunek ostudzi艂 w tyle samolotu. O ca艂ej sprawie powiadomi艂 prze艂o偶onych dopiero po wyl膮dowaniu w Montrealu. Przebieg ca艂ego wydarzenia, bliski ostatecznym wnioskom dochodzenia, przedstawia poni偶szy dokument z brytyjskiego National Archives.
Przebieg przes艂uchania, maj膮cego pos艂u偶y膰 do sporz膮dzenia ostatecznego raportu, jasno m贸wi o ustalonym kierunku prowadzonego dochodzenia. Powy偶szy dokument przedstawiam Pa艅swu jako refleksj臋 nad informacj膮 o uniewa偶nieniu przez rosyjsk膮 stron臋 przes艂ucha艅 najwa偶niejszych 艣wiadk贸w katastrofy smole艅skiej. Czy po serii "sugestii" rosyjskich organ贸w 艣ledczych i s艂u偶b zaanga偶owanych w dochodzenie , przes艂uchania 艣wiadk贸w wygl膮da艂y wed艂ug schematu przedstawionym w powy偶szym dokumencie? Je偶eli nie, jaki by艂by wi臋c cel podj臋cia tak zastanawiaj膮cej decyzji?
2. Niszczenie i utajnianie dowod贸w.
Kolejne odtajnione trzy lata temu dokumenty wskazuj膮, i偶 Polacy stron臋 brytyjsk膮 o incydencie powiadomili dopiero 2 kwietnia w Montrealu, przed odlotem do Wielkiej Brytanii. Podj臋te przez RCMP na zlecenie MI5 poszukiwania zapalnika nie mog艂y przynie艣膰 ju偶 偶adnego skutku. Wraz z innymi 艣ciekami dawno znalaz艂 si臋 on w nurcie rzeki St. Lawrence. Sami Brytyjczycy przyznali, i偶 up艂yw czasu uniemo偶liwi艂 przeprowadzenie skutecznego dochodzenia. Czy w tym przypadku analogi膮 nie jest polska opiesza艂o艣膰 w sprawie 艣ledztwa smole艅skiego, pozostawienie bez 偶adnej kontroli kluczowych dowod贸w, niszczonych celowo przez rosyjskie s艂u偶by, poddanych na kilkumiesi臋czne dzia艂anie skrajnych warunk贸w atmosferycznych?
Warto w tym miejscu zauwa偶y膰, i偶 w艣r贸d utajnionych przez Brytyjczyk贸w dokument贸w s膮 ekspertyzy techniczne. Do podobnych dokument贸w nie mog膮 tak偶e dotrze膰 polscy eksperci (w tym orygina艂y czarnych skrzynek), a bior膮c pod uwag臋 zniszczenie samego samolotu, mo偶liwo艣膰 przeprowadzenia skutecznych bezpo艣rednich bada艅 ju偶 na starcie skazana jest na pora偶k臋.
W przypadku wydarze艅 z wiosny 1942 roku, zastanawiaj膮ce s膮 tak偶e podejrzenia, co do pochodzenia bomby. Zdaniem polskich oficer贸w, by艂a ona prowieniencji rosyjskiej. Brytyjczycy wykluczali za艣, i偶 nie mog艂a ona by膰 w 偶adnym wypadku zbudowana wed艂ug konstrukcji niemieckiej, maj膮c niemal pewno艣膰, i偶 wytworzono j膮 wed艂ug wed艂ug modelu brytyjskiego (Special Operation Executive, SOE). Oczywi艣cie wszystkie informacje na ten temat by艂y utajnione. W przypadku Smole艅ska, podobnych rozbie偶no艣ci, przynajmniej w znanych opinii publicznej faktach, jest r贸wnie du偶o.
3. Zaniedbania odno艣nie 艣rodk贸w bezpiecze艅stwa. Stan techniczny samolotu.
Brytyjskie dochodzenie wykaza艂o, i偶 nie zachowano 偶adnych 艣rodk贸w bezpiecze艅stwa wzgl臋dem ochrony dost臋pu os贸b postronnych do Liberatora AM 262. Samolot, kt贸rym odlecia艂 do Kanady Naczelny W贸dz W. Sikorski sta艂 w hangarze niepilnowany przez tydzie艅, od 14 marca. Jak stwierdzi艂o wewn臋trzne brytyjskie dochodzenie, na lotnisku nie obowi膮zywa艂y praktycznie 偶adne normy bezpiecze艅stwa, a do samolotu osoby postronne mog艂y dosta膰 si臋 jeszcze przed samym odlotem polskiego premiera. W przypadku Smole艅ska, Rosjanie bezpo艣redni dost臋p do samolotu mieli podczas remont贸w w zak艂adzie w Samarze, nie musz臋 chyba przypomina膰, do kogo nale偶膮cym. Pojawi艂y si臋 tak偶e informacje, i偶 rosyjscy eksperci sprawdzali TU 154 M ju偶 w Polsce. Film o polskim "Air Force One", ze zdj臋ciami od 艣rodka, wyemitowa艂a tak偶e rosyjska telewizja. Jak polskie s艂u偶by do tego dopu艣ci艂y? TVN "podniecaj膮c si臋" kilka dni temu legendarnym przepychem Iljuszyna I艂-96-300PU, podkre艣la艂a, i偶 nikt spoza w膮skiego grona najwa偶niejszych rosyjskich urz臋dnik贸w i polityk贸w nie wie, jak tak naprawd臋 podr贸偶uje rosyjski przyw贸dca, gdy偶 jest to chronione tajemnic膮. Nic doda膰, nic uj膮膰. Szkoda tylko, 偶e TVN nie s艂ucha sam, co w "Faktach" nadaje.
Brytyjskie dochodzenie z okresu wojny wskaza艂o tak偶e, i偶 wiele samolot贸w obs艂uguj膮cych lotnisko w Preston mia艂o problemy z elektryczno艣ci膮. Przyczyn膮 mia艂y by膰...wrzucane do generator贸w orzechy i inne drobne przedmioty. Na zaniedbania w obszarze bezpiecze艅stwa zareagowano dopiero po "sprawie" Kleczy艅skiego. W mojej ocenie, styl dzia艂ania ministra B. Klicha jest jeszcze bardziej skandaliczny, a efekty niestety znacznie bardziej tragiczne.
4. Wydarzenia poprzedzaj膮ce katastof臋. "Polsko-polska" gra.
Zagadek w sprawie pp艂k. Kleczy艅skiego jest wi臋cej, 艂膮cznie z jego 艣mierci膮. Tez na temat rzeczywistych motyw贸w jego dzia艂ania r贸wnie偶. Ja, opr贸cz ostatecznie przyj臋tej, rozwa偶a艂bym rezygnacj臋 z zamachu ze strachu przed utrat膮 w艂asnego 偶ycia lub

ze偶enie dla Naczelnego Wodza. Sami Polacy (m.in. dr Rettinger) uwa偶ali, 偶e ca艂a sytuacja wymierzona by艂a w Naczelnego Wodza. Gra "samolotowa" D. Tuska, R. SIkorskiego i T. Arabskiego i B. Klicha, a tak偶e celowe umniejszanie znaczenia wizyty 10 kwietnia by艂y mo偶e odrobin臋 mniej perfidne, ale o wiele bardziej widoczne.
Ciekawsza wydaje si臋 sprawa wykorzystania "niby-zamachu" pp艂k. Kleczy艅skiego do przeprowadzenia "w艂a艣ciwej" operacji w Gibraltarze. Dochodzenie ze strony brytyjskiej prowadzi艂 m.in. ppor. Edward Szarkiewicz, b臋d膮cy w g艂臋bokim konflikcie osobistym z W艂adys艂awem Sikorskim. Zdobyte podczas 艣ledztwa informacje na temat procedur ochrony wykorzystane mia艂y by膰 przez niego w Gibraltarze. Konkretnie, awansowany przez Brytyjczyk贸w do stopnia brygadiera (prawie-genera艂) Szarkiewicz, mia艂 dost臋p do samolotu Naczelnego Wodza w Kairze, sk膮d Sikorski odlecia艂 do Gibraltatu. E. Szarkiewicz, jak sam zezna艂, posmarowa膰 mia艂 w贸wczas specjaln膮 substancj膮 stery, co przyczyni艂o si臋 kilkana艣cie godzin p贸藕niej do tragicznej katastrofy.
Ze spraw膮 prowadzonego przez Brytyjczyk贸w i E. Szarkiewicza dochodzenia widz臋 pewne zwi膮zki w przypadku s艂ynnego lotu 艢P Prezydenta Lecha Kaczy艅skiego do Gruzji. W 艣wiat posz艂y w贸wczas informacje o procedurach przebiegu lotu. Wywo艂any polityczn膮 decyzj膮 MON i MSZ (brak zgody na lot bezpo艣redni do Tbilisi, podczas gdy l膮dowa艂y ju偶 tam inne samoloty) konflikt s艂u偶y do wysuwania absurdalnej tezy, i偶 to 艢P Lech Kaczy艅ski mimo z艂ych warunk贸w atmosferycznych naciska艂 na l膮dowanie w Smole艅sku. Jeszcze bardziej niedorzeczne s膮 wnioski o ujawnienie prywatnej rozmowy Prezydenta ze swoim bratem. Ciekawe, 偶e takiej dociekliwo艣ci m.in. polski MInister Spraw Zagranicznych nie stosuje w bardziej powa偶nych kwestiach. I tutaj pojawia si臋 kolejna analogia - zrzucanie winy na Polak贸w przez Polak贸w, niechlujno艣膰. Nawet absurdalne zarzuty pod艣wiadomie oddzia艂ywuj膮 na kompleksy du偶ej cz臋艣ci spo艂ecze艅stwa. W przypadku Gibraltaru mo偶emy tutaj wymieni膰 tez臋, i偶 przyczyn膮 tragicznego upadku do morza bombowca Liberator by艂o... przemieszczenie si臋 kilku skrzynek z przemycanymi przez otoczenie Naczelnego Wodza cytrusami i whisky.
5. Bezpo艣rednie przyczyny 艣mierci.
Kolejn膮 niezwykle iston膮 kwesti膮, s膮 sekcje zw艂ok ofiar. Dzisiaj, po 67 latach od katastrofy w Gibraltarze, przeprowadzane s膮 sekcje zw艂ok oficer贸w poleg艂ych wraz z Naczelnym Wodzem. Wcze艣niej ponownie zbadano cia艂o W. Sikorskiego. Wszystko to odbywa si臋 r贸wnolegle do sytuacji, kiedy polska prokuratura nie posiada tak podstawowych dowod贸w w sprawie Smole艅ska jak sekcje zw艂ok ofiar, a wszelkie dost臋pne informacje wskazuj膮, i偶 takich bada艅 nie przeprowadzono lub zrobiono to pobie偶nie z naruszeniem procedur. Pisz膮c te s艂owa nie mog臋 ukry膰 niedowierzania, a mo偶e i w艣ciek艂o艣ci, na polskie 艣ledztwo, polskich polityk贸w i polskie media. Nie mog臋 uwierzy膰, 偶e wszystko to dzieje si臋 w wolnej Polsce, w wolnej Europie, w wolnym 艣wiecie. Co pomy艣l膮 o nas nast臋pne pokolenia, badaj膮c ponownie t臋 tragedi臋, maj膮c g艂臋bsz膮 wiedz臋 o politykach i decydentach maj膮cych dzisiaj wp艂yw na 艣ledztwo, otrzymuj膮c pierwsze niegdy艣 "艣ci艣le tajne" dokumenty z przytwartych po 50 latach sejf贸w r贸偶nych s艂u偶b specjalnych? Niestety, nie wr贸偶臋 pochlebnych nam odpowiedzi na te pytania.
6. Cui bono est vel fuit, is auctor est.
Stanowczo艣膰 w dbaniu o polski interes sprawi艂a, i偶 W艂adys艂aw SIkorski by艂 najwi臋kszym zagro偶eniem dla "alianckiej" jedno艣ci. Konkretnie jedno艣ci Wielkiej Brytanii i Stan贸w Zjednoczonych ze Zwi膮zkiem Sowieckim. Niezale偶nie od tego, kto zast膮pi艂bym Genera艂a, by艂 on na przegranej pozycji, jego g艂os nie m贸g艂 by膰 s艂yszalny ani w Teheranie, ani w Ja艂cie. Kto zast膮pi Lecha Kaczy艅skiego? Czy przypadkiem nie by艂 on ostatni膮 przeszkod膮 do pe艂nego zresetowaniastosunk贸w "Zach贸d-Moskwa"? Bieg wydarze艅 po 10 kwietnia wskazuje, i偶 wielu polityk贸w tylko czeka艂o w blokach startowych na dogodny moment, by planowa膰 now膮 architektur臋 europejskiego bezpiecze艅stwa (tzw. inicjatywa Miedwiediewa), zaprasza膰 Rosj臋 do NATO, rbudowa膰 o艣 Pary偶- Berlin - Warszawa - Moskwa, podpisa膰 umow臋 gazow膮, wpu艣ci膰 Rosj臋 do WTO, czy zezygnowa膰 z Patriot贸w (a p贸藕niej rakiet SM-3) na rzecz samolot贸w transportowych (!) i kilku my艣iiwc贸w, kt贸re co jaki艣 czas b臋d膮 towarzyszy膰 naszym w akrobacjach nad Wielkopolsk膮. Niestety, polskie media wol膮 zajmowa膰 si臋 PJN, 艣niegiem, czy lukrowan膮 wersj膮 polityki. Niestety, sytuacja w "polskim" Londynie, podobnie jak ta AD 2010 nad Wis艂膮, po艣rednio przyczyni艂a si臋 do katastrofy (walka o samolot), w 偶aden spos贸b nie pomagaj膮c w wyja艣nieniu katastrofy. Nikt na 艣wiecie nie mia艂 tak偶e w膮tpliwo艣ci, i偶 nast臋pcy W. Sikorskiego czy L. Kaczy艅skiego z wi臋ksz膮 finezj膮 dostosuj膮 si臋 do priorytet贸w najwa偶niejszych stolic: zachowania jedno艣ci Aliant贸w (czyt. wspieranie Sowiet贸w w wojnie z III Rzesz膮, kosztem nie rozstrz膮sania zbrodni w Katyniu) i "resetu" stosunk贸w Moskw膮 w obliczu wojny w Afganistanie i zagro偶enia ze strony Iranu (czemu nie pomaga艂a stanowcza postawa L. Kaczy艅skiego wobec agresji Rosji na Gruzj臋, sprzeciw wobec powrotu do polityki stref wp艂yw贸w czy ekspansji Gazpromu). Wystarczy por贸wna膰 S. Miko艂ajczyka z W. Sikorskim i B. Komorowskiego z L. Kaczy艅skim.
Historia magistra vitae est.- pisa艂 Cyceron w dziele "De oratore". Do dzisiaj sentencja ta nie straci艂a na aktualno艣ci, a kolejne dekady udowadniaj膮 jej prawdziwo艣膰. Jednak nie dla os贸b z lewicowo-liberalnych kr臋g贸w, kt贸re uzna艂y, 偶e "historia si臋 sko艅czy艂a" i 偶yjemy w czasie postpolityki. Dok膮d doprowadzi taki b艂ogostan polskich i 艣wiatowych decydent贸w, lansowany wbrew wszelkich dost臋pnym i dotykaj膮cych nas analizom, pokaza艂a historia. Tak samo, i偶 m膮dre narody w takich chwilach potrafi膮 obudzi膰 si臋 z letargu i wzi膮膰 sprawy w swoje r臋ce. Kto艣 kiedy艣 powiedzia艂, i偶 W艂adys艂aw Sikorski by艂 ostatni膮 ofiar膮 Katynia. Dzisiaj do tej d艂ugiej listy doda膰 nale偶y 艢P Lecha Kaczy艅skiego i towarzysz膮cych mu 95 os贸b delegacji i obs艂ugi
. Obdyd贸wch przyw贸dc贸w 艂膮czy nie tylko wiele niejasno艣ci i podobie艅stw co do przyczyn ich 艣mierci. Po艂膮czy艂o ich miejsce spoczynku - W艂adys艂aw Sikorski i Lech Kaczy艅ski spocz臋li na Wawelu.
PS. Podobie艅stw obu tragedii jest oczywi艣cie wi臋cej. Prosz臋 nie pisa膰 komentarzy o pomini臋ciu przeze mnie r贸偶nic, gdy偶 te s膮 oczywiste. Przepraszam za nie najlepsz膮 jako艣膰 reprodukcji, ale by艂a ona robiona na w艂asne potrzeby, nie planowa艂em publikacji tego dokumentu.
http://wolnapolska.pl/index.php/ppk-kleczyski -katastrofa-w-gibraltarze-a-tragedia-w-smolesku.html
Komentarze (1)
...
A po co polskiej prokuraturze jakiekolwiek dowody, przecie偶 GW og艂osi艂a, 偶e "wypadek" rz膮dowego samolotu TU-154M w Siewiernym pod Smole艅skiem 10.04.2010r. nast膮pi艂 z winy pilot贸w i nieodpowiedzialnych pasa偶er贸w tego偶 samolotu?
Po za tym to co og艂asza rosyjska prokuratura dla jej polskiego odpowiednika jest 艣wi臋te i niepodwa偶alne.
AdNovum , 09 grudzie艅 2010